18 May 2009

H1N1 - Apakah Penyelesaiannya ?


Oleh : Mohd Razi Musa
Inilah ‘ DUNIA ‘, sekali lagi… belum pun selesai dari krisis ekonomi yang telah melandanya dengan sebab RIBA , kini dilanda pula penyakit lain yang kadang-kadang lebih teruk dari krisis ekonomi. Ini disebabkan babi atau di dalam Bahasa Arab disebut KHINZIR .

Dunia yang juga sedang dilanda wabak penyakit yang dahsyat yang mana para saintis belum menemui ubatnya . Penyakit ini ( AIDS ) tersebar dengan sebab zina.
Selsema Babi bukan seperti yang sebelumnya yang menimpa spesis burung-burung, tetapi wabak ini boleh berpindah melalui udara. Dikalangan babi, virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung . Dengan hanya mendekati babi yang berpenyakit ini , boleh berpindah virus itu yang dikenali dengan nama Virus H1N1. Apa yang merbahayanya dari semua ini ialah kemungkinan boleh berpindahnya virus daripada manusia kepada manusia yang lain , dalam keadaan ianya tidak berlaku kepada Influenza Burung.

Sehinggalah dunia akan menyedari bahawa tiada ‘ ubat ‘ melainkan dengan agama Allah iaitu Islam. Jalan keluar bagi dunia ini dari krisis ekonomi, politik , kesihatan, bahkan semua masalah dadah, bohsia, bohjan, mat rempit,bunuh,rompak, mencuri, rogol, rasuah, perceraian, kemiskinan, kenaikan harga barang, dan lain-lain lagi kecuali dengan mengikut Islam.

Firman Allah dalam Surah Al-Maidah Ayat 3
Maksudnya: ( Hari ini telah Aku ( Allah s.w.t) telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan telah Aku sempurnakan ke atas mu nikmatKu dan telah Aku redha bagi kamu akan Islam sebagai Agama ).

Alangkah Agungnya Al-Quranul Karim ketika mengungkapkan firman Allah dalam Surah Al-Baqarah Ayat 173 yang bermaksud ;

( Sesungguhnya Dia ( Allah s.w.t) telah mengharamkan bangkai, darah, daging babi dan apa yang disembelih bukan kerana Allah).

Dan alangkah Agungnya Al-Quranul Karim ketika menyifatkan Babi sebagai najis. Firman Allah dala SurahAl- An’am 145 yang bermaksud ;

( ….atau daging babi..maka sesungguhnya najis).

Sesungguhnya Allah s.w.t yang mencipta manusia lebih mengetahui apa yang baik bagi makhluknya dan apa yang merosakkan mereka.Dengan itu Allah tidak menghalalkan sesuatu itu kecuali ianya merupakan suatu yang baik dan Allah Taala tidak mengharamkan sesuatu itu melainkan ianya adalah suatu yang buruk.

Firman-firman Allah Taala yang bermaksud :

( Sesungguhnya manusia itu amatlah zalim lagi kufur) surah Ibrahim ayat 34.

( Sesungguhnya manusia itu amatlah melampaui hudud Allah) surah Al-A’laq ayat 6.

( Sesungguhnya manusia itu amatlah degil terhadap Tuhannya) Surah Al-A’diyat ayat 6.

No comments:

Post a Comment