13 April 2009

Panggilan SMS palsu bagi penipuan Kad Kredit Anda

Awas penipuan SMS dan Panggilan Telefon Meminta Pengesahan pada Transaksi Kad Kredit .

Bank Negara Malaysia ingin memberi peringatan kepada anggota masyarakat supaya berhati-hati bila menerima panggilan atau SMS mendakwa panggilan dari Bank Negara Malaysia atau bank komersial di bawah unit Kad Kredit Palsu . Fakta-fakta adalah:

Tidak ada Jabatan yang disebut " Unit Kad Kredit Palsu di Bank Negara Malaysia. Nombor 8659-XXXX adalah bukan telefon dari Bank Negara Malaysia .Untuk Pengetahuan Bank Negara Malaysia TIDAK akan meminta informasi perbankan melalui SMS atau telefon. Berdasarkan lapuran yang diterima oleh Bank Negara Malaysia, telah terjadi peningkatan insiden seperti fraudsters membuat panggilan dan mengirim SMS kepada anggota masyarakat untuk memperoleh data-data perbankan mereka, dengan tujuan untuk ’siphoning monies’ dari satu account .
Dari siasatan Bank Negara Malaysia, modus operandi scam adalah sebagai berikut:
1. Mangsa akan menerima SMS atau telefon: Meminta Mangsa untuk membuat pengesahan Kad kredit untuk transaksi pembelian barang yang dikenakan kepada Mangsa dari Kad kredit.
2. Ketika Mangsa memanggil nombor telefon yang disediakan dalam SMS, fraudsters memperkenalkan diri mereka sebagai agen dari bank komersial, dan sekali lagi meminta mangsa untuk membuat pengesahan apakah transaksi Kad kredit yang telah terjadi.
3. Ketika Mangsa memberitahu bahawa tidak pernah menggunakan seperti yang terdapat pada Kad kredit atau transaksi, pegawai tersebut akan memberi nasihat kepada mangsa supaya membuat lapuran kepada Bank Negara Malaysia di bawah "Unit Kad Kredit Palsu", atau dengan bank komersial " credit card management department “. Mereka (dengan nada suara prihatin) akan memberikan nombor telefon "Unit Kad Kredit Palsu" Bank Negara Malaysia .
4. Ketika Mangsa memanggil nombor telefon yang diberikan, mereka akan disambut oleh sebuah mesin pesanan suara yang otomatik mengidentifikasi Bank Negara Malaysia dan beberapa saat panggilan ini akan dijawab oleh seseorang yang mengaku sebagai pegawai Bank Negara Malaysia. Pegawai ini akan meminta informasi yang berkaitan dengan mangsa dari perkhidmatan perbankan mana , data Kad kredit dan data-data peribadi .
5. ’Fraudsters’ yang kini sudah memiliki cukup informasi akan terus membuat bank transfer melalui transaksi kad kredit yang lengkap dengan data-data yang mangsa berikan.
Anggota masyarakat diingatkan untuk tidak memberikan informasi pribadi mereka perbankan kepada pihak yang tidak diketahui tanpa Pengesahan terlebih dahulu .

Untuk informasi lebih lanjut, pertanyaan atau Aduan,
Hubungi: BNMTELELINK (Kontak Pelanggan Pusat) Tel: 1-300-88-5465 Fax: (03) 2174 1515 Email: bnmtelelink@bnm.gov.my

No comments:

Post a Comment